
Η Suzy Welch, σε άρθρο της στο CNBC Make It, γράφει για το τι δεν πρέπει να λέγεται σε μια συνέντευξη εργασίας — καθώς ορισμένες απαντήσεις μπορεί να οδηγήσουν σε άμεσο αποκλεισμό του υποψηφίου.
Κάποτε είχα έναν φοιτητή MBA που είχε όλα τα προσόντα. Ήταν εξαιρετικά ευφυής, εύγλωττος, ειλικρινής και εμφανώς εργατικός. Είχε φοιτήσει σε ένα αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο και είχε περάσει δύο χρόνια σε κορυφαία εταιρεία συμβούλων. Ήταν ο τυπικός «ιδανικός υποψήφιος» για τις εταιρείες στις οποίες απευθυνόταν.
Κι όμως, παρ’ όλα αυτά, απορριπτόταν συνεχώς μετά τις συνεντεύξεις. Κάτι δεν πήγαινε καλά.
Αφού του ζήτησα να κάνει μαζί μου μια εικονική συνέντευξη, εντόπισα αμέσως το πρόβλημα.
Όταν του έκανα την κλασική ερώτηση «Ποιοι είναι οι μακροπρόθεσμοι επαγγελματικοί σου στόχοι;», εκείνος χαμογέλασε και είπε ότι κάποια μέρα ήθελε να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση.
Ίσως ακόμη να με ακούτε να φωνάζω: «Όχι!»
Οι 3 απαντήσεις «ξαφνικού θανάτου»
Ως CEO, η συμβουλή μου είναι σαφής: το να ανακοινώσετε ότι σκοπεύετε να φύγετε από την εταιρεία που προσπαθεί να σας προσλάβει, είναι μία από τις τρεις απαντήσεις που σας «αποκλείουν» αμέσως.
Ας δούμε ποιες είναι και πώς να τις αντικαταστήσετε:
1. «Θέλω κάποια μέρα να ξεκινήσω τη δική μου επιχείρηση.»
Στα αυτιά ενός recruiter, αυτή η απάντηση μοιάζει σαν να σχεδιάζετε την έξοδό σας πριν καν μπείτε.
Γιατί; Επειδή οι εταιρείες γνωρίζουν ότι οι νέες προσλήψεις δεν αποδίδουν αμέσως. Χρειάζονται χρόνια εκπαίδευσης και επένδυσης πριν αρχίσετε να «βγάζετε τα λεφτά σας». Οι περισσότερες επιχειρήσεις συμφωνούν ότι αυτό συμβαίνει περίπου μετά από τρία χρόνια.
Αν δείξετε ότι το σχέδιό σας είναι να φύγετε, δύσκολα θα σας εμπιστευτούν.
Πώς να το πείτε καλύτερα:
«Ο επαγγελματικός μου στόχος είναι να αναλάβω ηγετική θέση και να δείξω την φιλοδοξία και την πρωτοβουλία μου — εδώ, στη δική σας εταιρεία.»
2. «Δίνω προτεραιότητα στην ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και στη φροντίδα του εαυτού μου.»
Όλοι το θέλουμε. Όμως, αν το παρουσιάσετε ως κορυφαία σας αξία, θα αποκλειστείτε αμέσως, τουλάχιστον στα μάτια πολλών εργοδοτών.
Οι εταιρείες θέλουν να δουν ότι έχετε κίνητρο, ότι θέλετε να κερδίσετε και ότι οι στόχοι σας ευθυγραμμίζονται με τους δικούς τους.
Η έρευνα του Becoming You Labs δείχνει ότι το 65% της Gen Z θέτει την αυτοφροντίδα ως κορυφαία αξία. Είναι αλήθεια, αλλά στη συνέντευξη πρέπει να το εξισορροπήσετε με ό,τι εκτιμά η εταιρεία.
Πιο δυνατή διατύπωση:
«Με ενδιαφέρει η ευεξία, αλλά αυτό που με παρακινεί περισσότερο είναι η ανάπτυξη, η αριστεία και η συμμετοχή σε μια ομάδα υψηλών επιδόσεων.»
3. «Απολύθηκα λόγω πρόσφατων περικοπών προσωπικού στην εταιρεία μου.»
Φαινομενικά αθώο, αλλά οι έμπειροι εργοδότες ξέρουν ότι σε πολλές περικοπές οι κορυφαίοι παραμένουν — ή μετακινούνται αλλού στην εταιρεία. Κι εκείνοι θα αναρωτηθούν γιατί δεν έγινε το ίδιο με εσάς.
Πώς να το χειριστείτε καλύτερα:
- Εξηγήστε ότι η εταιρεία εγκατέλειψε εντελώς έναν συγκεκριμένο τομέα δραστηριότητας και έτσι οι δεξιότητές σας δεν είχαν πλέον εφαρμογή.
- Ή, για ακόμη μεγαλύτερη αυθεντικότητα, πείτε:
«Η εμπειρία των απολύσεων μου έδωσε ένα μάθημα που δεν θα ξεχάσω ποτέ: ότι πρέπει να επεκτείνεις συνεχώς τις δεξιότητές σου, γιατί η αγορά αλλάζει συνεχώς.»
Η αγορά εργασίας σήμερα είναι δύσκολη, και μόνο το να φτάσει κανείς σε συνέντευξη απαιτεί προσπάθεια. Γι’ αυτό, κάθε απάντηση μετράει.
Αναρωτηθείτε: Δείχνει αυτή η απάντηση ότι θέλω να είμαι εδώ, να εξελιχθώ εδώ και να πετύχω εδώ; Αν όχι, ξανασκεφτείτε την.
Ο φοιτητής μου το έμαθε με τον δύσκολο τρόπο. Σήμερα όμως είναι ξανά στο παιχνίδι — και, ελπίζω, αυτή τη φορά θα σκοράρει.