Χρησιμοποίησε τη μέθοδο STAR στη συνέντευξη σου

Η μέθοδος STAR για αποφοίτους, μεταπτυχιακούς φοιτητές και ερευνητές

Η μέθοδος STAR βασίζεται στη θεωρία της συμπεριφορικής πρόβλεψης και χρησιμοποιείται ευρέως σε βιομηχανικές και οργανωσιακές ψυχολογικές εφαρμογές (Industrial-Organizational Psychology) καθώς και στην εκπαιδευτική αξιολόγηση (Competency-Based Assessment)

Η συστηματική χρήση της σε συνεντεύξεις εργασίας εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1980, με την ανάπτυξη των οργανωμένων συνεντεύξεων (Structured Interviews) και των συνεντεύξεων με βάση συμπεριφορικά γεγονότα (Behavioral Event Interviews, BEI)

Σήμερα, η μέθοδος αποτελεί πρότυπο (best practice) τόσο σε ακαδημαϊκές διαδικασίες όσο και σε εταιρικές διαδικασίες πρόσληψης (corporate hiring). Εφαρμόζεται επίσης σε προγράμματα επιλογής ταλέντων (talent acquisition) και συστήματα αξιολόγησης προσωπικού (performance evaluation)

Το ακρωνύμιο αντιπροσωπεύει τα εξής:

Situation (Κατάσταση): Περιγράφει το πλαίσιο ή την πρόκληση που αντιμετώπισες (1-2 προτάσεις).

Task (Αποστολή): Καθορίζει τον στόχο ή την ευθύνη σου (1 πρόταση).

Action (Δράση): Αναλύει τις συγκεκριμένες ενέργειες που έκανες, με έμφαση στις δεξιότητες που αξιοποίησες (3-5 προτάσεις).

Result (Αποτέλεσμα): Παρουσιάζει το αποτέλεσμα και την επίδραση των ενεργειών σου (1-2 προτάσεις).

Συχνά, προτείνεται η προσθήκη ενός Takeaway (Συμπέρασμα), όπου ο υποψήφιος μοιράζεται τι έμαθε από την εμπειρία και πώς αυτό μπορεί να εφαρμοστεί στη νέα θέση.

1. Η μέθοδος STAR για αποφοίτους πανεπιστημίου

1.1 Προσαρμογή για περιορισμένη εργασιακή εμπειρία

Οι απόφοιτοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν ακαδημαϊκές, πρακτικές ή εθελοντικές εμπειρίες:

Παράδειγμα:

Situation: « Κατά τη διάρκεια της πτυχιακής μου εργασίας στο [Θέμα]…»

Task: «Έπρεπε να αναλύσω 50 ακαδημαϊκές πηγές σε 3 εβδομάδες»

Action: «Ανέπτυξα ένα σύστημα κατηγοριοποίησης με Excel και συνεργάστηκα με τον επιβλέποντα για feedback»

Result: «Ολοκλήρωσα την ανάλυση 2 ημέρες πριν την προθεσμία και έλαβα βαθμό 9/10»

Takeaway: «Έμαθα να διαχειρίζομαι μεγάλα δεδομένα και να εργάζομαι υπό πίεση»

1.2 Συμβουλές για αποφοίτους

Εστίαση σε μεταφερόμενες δεξιότητες (ανάλυση, οργάνωση, teamwork)

Χρήση αριθμητικών δεικτών (π.χ., «βελτίωση απόδοσης κατά 30%»)

Επιλογή σχετικών παραδειγμάτων με βάση τη θέση

2. Μεταπτυχιακοί φοιτητές: Αξιοποίηση της ερευνητικής εμπειρίας

2.1 Εφαρμογή σε ερευνητικό πλαίσιο

Οι μεταπτυχιακοί μπορούν να δείξουν τεχνικές και αναλυτικές δεξιότητες:

Παράδειγμα:

Ερώτηση: «Περιγράψτε μια δυσκολία στην έρευνά σας»

Situation: “Στο μεταπτυχιακό μου στο [Θέμα], τα αποτελέσματα δεν συμφωνούσαν με τη βιβλιογραφία”

Task: «Έπρεπε να εντοπίσω το λάθος χωρίς να χάσω πολύτιμο χρόνο»

Action: «Ανασκόπησα τη μεθοδολογία, επαλήθευσα τα δεδομένα και συμβουλεύτηκα τον καθηγητή»

Result: «Ανακάλυψα σφάλμα στη βαθμονόμηση (calibration) του εξοπλισμού και δημοσίευσα διορθωμένα δεδομένα»

2.2 Πλεονεκτήματα για μεταπτυχιακούς

Επίδειξη επαγγελματικής ωριμότητας και ερευνητικής σκέψης

Δυνατότητα σύνδεσης θεωρίας και πράξης

Εξάσκηση επιστημονικής επικοινωνίας

3. Εφαρμογή της STAR για ερευνητές και διδάκτορες

3.1. Τροποποίηση της μεθόδου για ακαδημαϊκές συνεντεύξεις

Οι ερευνητές και οι διδάκτορες αντιμετωπίζουν διαφορετικούς τύπους ερωτήσεων από τους επαγγελματίες της βιομηχανίας. Για αυτό, η μέθοδος STAR μπορεί να προσαρμοστεί ως εξής:

STARR Model (Situation, Task, Action, Result, Reflection)

Reflection (Ανάκλαση): Προσθέστε μια σκέψη για την επιστημονική σημασία της εμπειρίας (π.χ., “Αυτή η εμπειρία με βοήθησε να αναπτύξω μια νέα θεωρητική προσέγγιση…”).

Παράδειγμα για ακαδημαϊκή συνέντευξη

Ερώτηση: “Περιγράψτε μια φορά που αντιμετωπίσατε απροσδόκητο πρόβλημα στην έρευνά σας.”

Παράδειγμα:

Situation: «Στη διδακτορική μου έρευνα, δύο πειράματα έδωσαν αντιθετικά αποτελέσματα»

Task: «Έπρεπε να εξηγήσω τη διαφορά πριν την υποβολή»

Action: «Εφάρμοσα πρόσθετες στατιστικές αναλύσεις»

Result: «Ανέδειξα νέο παράγοντα που επηρέαζε τα αποτελέσματα»

Reflection: «Αυτό οδήγησε σε νέα ερευνητική κατεύθυνση»

3.2Ποιες ερωτήσεις STAR να περιμένετε σε ακαδημαϊκές συνεντεύξεις;

Οι πιο συχνές ερωτήσεις για ερευνητές αφορούν:

Διαχείριση Προβλημάτων (π.χ., “Πώς αντιμετωπίσατε μια αποτυχημένη υπόθεση;”)

Ομαδική Συνεργασία (π.χ., “Πείτε μας για μια σύγκρουση σε συνεργατικό project”)

Επιμονή και Προσαρμοστικότητα (π.χ., “Πώς αντιδράσατε σε αρνητικά peer reviews;”)

3.3 Πρακτικές Συμβουλές για Αποτελεσματική Χρήση

Προετοιμασία: Δημιουργήστε μια “Βιβλιοθήκη” Ιστοριών

Ετοιμάστε 3-5 παραδείγματα που καλύπτουν:

Τεχνικές Δεξιότητες (π.χ., ανάλυση δεδομένων, προγραμματισμός)

Ήπιες Δεξιότητες (π.χ., ηγεσία, διαπραγμάτευση)

Χρησιμοποιήστε μετρήσιμα αποτελέσματα (π.χ., “Μείωσα τον χρόνο επεξεργασίας κατά 40%”).

Εξασκηθείτε με Mock Interviews

Μη γενικεύετε (“Συνήθως είμαι καλός στην οργάνωση” → Χρησιμοποιήστε συγκεκριμένο παράδειγμα)

Μην παραλείπετε την ανάκλαση (η αυτογνωσία είναι κλειδί στην ακαδημαϊκή κοινότητα)

Σύνδεση με ευρύτερο ακαδημαϊκό πεδίο

Χρήση ειδικού λεξιλογίου (αλλά όχι υπερβολική τεχνική γλώσσα)

Προσαρμογή στο είδος της θέσης (διδακτικό ή ερευνητικό προφίλ)

4. Κοινές παγίδες και πώς να τις αποφύγετε

Για όλες τις κατηγορίες

ΣφάλμαΠώς να το αποφύγετε
Αόριστες απαντήσειςΧρήση συγκεκριμένων παραδειγμάτων
ΥπερβολέςΡεαλιστική παρουσίαση των δυνατοτήτων
Μη ΣχετικότηταΠροσεκτική επιλογή παραδειγμάτων
Παράλειψη αποτελεσμάτωνΠάντα να τελειώνετε με το αποτέλεσμα

5. Πρακτικές ασκήσεις προετοιμασίας

Για αποφοίτους & μεταπτυχιακούς

Ανασκόπηση βιογραφικού: Επιλέξτε 3 σημαντικές εμπειρίες

Χαρτογράφηση δεξιοτήτων: Αντιστοιχίστε δεξιότητες με ερωτήσεις STAR

Προσομοίωση συνέντευξης: Εξάσκηση με χρονόμετρο (2 λεπτά ανά απάντηση)

Για ερευνητές

Δημιουργία «βιβλιοθήκης»: 5-7 παραδείγματα που καλύπτουν διαφορετικές δεξιότητες

Peer review: Ανταλλαγή και κριτική απαντήσεων με συναδέλφους

Εγγραφή: Καταγραφή της προφορικής παρουσίασης για βελτίωση

 Με προετοιμασία, δομημένη αφήγηση και κριτική ανάκλαση, οι υποψήφιοι μπορούν να ξεχωρίσουν σε ανταγωνιστικές διαδικασίες.

Scroll to Top